نقش قسمت در ازدواج

Naghshe-Ghesmat-Dar-Ezdevaj

نقش قسمت در ازدواج

نقش بخت و قسمت در ازدواج

«قسمت» به معانی مختلفی به کار برده می شود که اعتقاد به برخی از آن ها، موجه است و به برخی دیگر ناموجه و بی دلیل. قسمت به این معنا که: «یک رویداد، معلول یک سری عوامل است که با تحقق آن عوامل، قطعاً آن رویداد به وقوع خواهد پیوست»، کاملاً منطقی و صحیح است؛ مثلاً اگر کسی هر روز ورزش کند، عضلاتش قوی خواهد شد و یا اگر در عبور از خیابان دقت نکند، تصادف رخ خواهد داد.
معنی دیگر برای قسمت، آن است که: «نقش فرد در حوادث کاملاً نادیده گرفته شده، همه چیز به مقدرات واگذار گردد». این برداشت نادرست است. توجیه خوبی برای اهمال و ناتوانی ها است و با آموزه های دینی در تضاد است.

تاثیر قسمت در ازدواج

بنا بر این می توان گفت:
معنای صحیحی که برای قسمت وجود دارد، قضا و قدر الهی است و اینکه اراده انسان در سرنوشت او مؤثر است. البته اراده انسان تنها عامل تعیین‏ کننده رخدادهای زندگی او نیست . بسیاری از مردم در موارد زیادی از وقایع زندگی تعبیر می‏کنند که «قسمتش چنین بود». از این تعبیر معمولاً معنای جبر برداشت می‏شود، در حالی که «قسمت» به معنای «جبر» و سرنوشت حتمی گریزناپذیر، نیست ؛ تنها معنای مقبولی که برای «قسمت» وجود دارد، قضا و قدر است که با اراده و اختیار انسان منافاتی ندارد.

ازدواج قسمت است؟

بر این اساس اگر منظور از وجود قسمت و تقدیر و سرنوشت در ازدواج، این است که در همسر گزینی، عقل و تدبیر، تحقیق و مشورت، سپس گزینش همسر مطلوب، نقشی ندارد، بلکه به حکم جبر از ازل مقرر گشته که فلان دختر باید همسر فلان پسر شود، سخنی نادرست است.
اما اگر منظور این است که برای هر فردی مقدراتی در امور مختلف از جمله در کیفیت و کمیت و ویژگی های ازدواج متناسب با عملکردش رقم می خورد، باید گفت: بله همین گونه است ، اما این به معنای عدم دخالت انسان در این امور نیست و خود ما در نوع رقم خوردن این قسمت و این تقدیر نقش بسیار مهمی را ایفا می کنیم .

نقش قسمت در ازدواج چیست

به عبارت روشن تر:
۱. سرنوشت انسان متأثر از افکار و عقاید درونی و عملکردهای خود، اطرافیان و جامعه است که در آن زندگی میکند. سرنوشت چیزی جز بازتابِ تراوش درونی و برونی افراد و جامعه نیست که با میل و اراده آن را انتخاب میکند.
۲. سرنوشت انسان تابع دو دسته عوامل تأثیر گذار مادی و معنوی است که فرد یا جامعه به آن عوامل رو آورده، از آنها بهره برده و زمینه تأثیر گذاری آنها را در سرنوشت فراهم ساخته اند.

قسمت در ازدواج

خداوند از یک سو، انسان را صاحب اراده آفریده، به او عقل و درایت و قوّه فهم و تشخیص عنایت کرده تا خود انتخابگر راه زندگی و تعیین کننده مسیر سرنوشتش باشد، از دیگر سو، دو گونه عوامل مادی و معنوی را تعیین کننده سرنوشت انسان قرار داده؛ یعنی انسان، فهیم و صاحب اراده است که با اختیار خویش انواع عوامل مادی و معنوی را میتواند به کار گیرد و سرنوشت خویش را بسازد.
حال به اختیار انسان است که از کدام دسته از عوامل با چه میزانی و در چه وضعیتی بهره می برد و سرنوشت خود را با انتخابش – از جمله انتخاب همسر و ازدواج ، چگونه می سازد.

نقش بخت واقبال در ازدواج

آن چه بین مردم به خصوص در مساله ازدواج معروف است، قسمت به معنای عدم تأثیر فرد در سرنوشت خود و تعیین همسر از قبل و سلب اختیار از انسان می‏باشد ، که از نظر اسلام مردود است، چون خداوند به آدمی، اختیار و اراده داده است . در همه امور از جمله ازدواج، حق انتخاب و گزینش محفوظ می‏باشد. شاهد آن روایات زیادی است که همگان را به دقت در انتخاب همسر فراخوانده و ضوابطی را در این امر منظور داشته‏اند.

ازدواج از دیدگاه معصومین

امام صادق(ع) می‏فرماید:

«زن همچون گردنبندی است که شخص آن را بر گردن خود آویزان می‏کند، پس بنگر چه چیزی را بر گردن آویخته ‏ای!».

از رسول اکرم (ص) نقل شده:

«فردی مناسب برای ازدواج را در نظر بگیرید و انتخاب کنید، زیرا زنان تان فرزندانی شبیه خواهران و برادران خود متولد می‏کنند». اگر انسان اعم از زن و مرد در انتخاب همسر خود نقشی نداشته باشد، این روایات معنی ندارد.

ازدواج در قلمرو علم الهی

ازدواج مانند امور دیگر، در قلمرو علم الهی است، یعنی خداوند می‏داند فلان شخص با چه کسی ازدواج خواهد کرد، ولی علم پرودگار اختیار را از او نمی‏گیرد، زیرا علم الهی به عمل اختیاری انسان تعلق گرفته است.
البته به یقین در همه امور عالم علل ناشناخته ای هم وجود دارد که بر ما پوشیده است و اراده خاص خداوند در موارد عدیده ای هم جریان دارد ، اما این به معنای حتمیت و قطعیت در همه این امور نیست . جدی ترین تقدیرات هم با تلاش های مختلف خود انسان دگرگون می شود . تلاش ها می تواند تلاش های معنوی یا مادی و ظاهری باشد .

نقش قسمت در ازدواج

کسی که هنوز ازدواج نکرده ، یقینا سرنوشت و قسمت او تاکنون همین بوده ؛ یعنی عوامل مقدمه ساز رقم خوردن ازدواج برای او فراهم نشده و به احتمال زیاد خود او هم در این قسمت تاثیر گذار بوده است . چه بسا اگر به گونه دیگری رفتار می نموده ، قسمتش این نمی شد.  مثلا اگر در برابر انتخاب خواستگاران معیار دیگری داشت، یا اگر وضعیت خانواده او به گونه دیگری می بود یا حتی نوع فرهنگ حاکم بر جامعه متفاوت از این می بود، چه بسا قسمت او تاهل و ازدواج بود .
همچنین اگر خود فرد یا خانوداه او در آینده به شکل و گونه ای دیگر رفتار نمایند ، قسمتش نیز به شکل دیگری رقم می خورد. این حقیقت اختیار انسان در همه امور زندگی است ؛ در نتیجه به هیچ وجه نباید از عوامل مقدمه ساز و تاثیر گذار در امر ازدواج غافل شد . بر این اساس به دلیل برکات و ثمرات ازدواج و تناسبی که با وضعیت طبیعی زندگی بشری دارد لازم است که هر فردی با تلاش و پی گیری صحیح و معقول و بالا بردن توانمندی ها و مهارت های فردی و نشان دادن مشروع و معقول قابلیت ها و جذابیت های خود در فضاهای مناسب ، زمینه انتخاب شدن برای زندگی مشترک را برای خود فراهم آورد .
هرچند اگر به هر دلیل این امر مهیا نشد ، نمی توان آن را نقص و مانعی در مسیر سعادت و رستگاری و زندگی شاد و موفق در دنیا و آخرت به حساب آورد و باید بر اساس همان شرایط برای زندگی خود برنامه ریزی نمود و هیچگاه از بهبود وضعیت به سمت سعادت بیشتر غافل و مایوس نشد .

منبع پاسخگو

مطالب پیشنهادی سرزده به شما

دیدگاه ها

۰
آموزش ثبت تصویر دیدگاه در گراواتار