فرق حاملگی اول و دوم

فرق حاملگی اول و دوم,تفاوت حاملگی اول و دوم,فرق حاملگی اول با دوم

فرق حاملگی اول و دوم

تفاوت حاملگی اول و دوم

در بارداری اول دچار خارش شدید و اگزمای پوستی شدم. چقدر احتمال دارد در بارداری دوم هم این مشکل تکرار شود؟….

یکی از نگرانی‌های بسیاری از خانم‌ها تکرار حالت‌های ناخوشایند بارداری اول در دومین بارداری است اما گاهی این حالت‌ها تکرار نمی‌شوند و بارداری دوم با بارداری اول تفاوت زیادی دارد به‌طوری که گاهی مادر به طبیعی بودن آن شک می‌کند.

با دکتر صدیقه حنطوش‌زاده، فوق تخصص بارداری پرخطر و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد تفاوت حالت‌های بارداری اول و بارداری‌های بعدی گفت‌وگو کرده‌ایم.

فرق حاملگی اول با دوم

خانم دکتر! آیا این موضوع حقیقت دارد که بارداری نخست با بارداری‌های بعدی متفاوت است؟

بله، مثلا تهوع و استفراغ در بارداری اول شایع‌تر است و اگر شخصی در بارداری اول تهوع شدید داشته باشد، احتمال آنکه در بارداری بعد کمتر شود، بیشتر است، اما همیشه هم این‌طور نیست که اگر شخصی در بارداری اول تهوع نداشت در بارداری‌های بعد هم نخواهد داشت یا برعکس.

تفاوت حاملگی اول با دوم

دلیل این تفاوت بارداری اول با دوم چیست؟

برخلاف باور عامه مردم، تفاوت‌ها به معنی مشکل‌دار یا غیرطبیعی بودن بارداری نیست بلکه علت، تطابق بدن با وضعیت بارداری پس از اولین بارداری و افزایش تحمل‌پذیری مادر است. بعد از بارداری نخست، در بدن مادر آنتی‌ژن‌های جنینی کمتر تولید می‌شود.

فرق بارداری اول با دوم

غیر از تهوع، بارداری‌های اول و بعد از آنچه تفاوت‌های دیگری با هم دارند؟

در بارداری اول شکم دیرتر برجسته می‌شود و مادر دیرتر (۲۴-۲۰ هفته) حرکت جنین را حس می‌کند اما در بارداری‌های بعدی تقریبا در ۳ ماهگی شکم برجسته است و مادر در هفته (۲۰-۱۶) حرکات را تشخیص می‌دهد، زایمان بعد از موعد یا زایمان زودرس در بارداری اول شایع‌تر است. نوزاد اول یک مادر معمولا وزن کمتری در مقایسه با فرزندان بعدی‌اش دارد و در واقع هر چه تعداد بارداری بالاتر رود، وزن بچه‌ها بیشتر می‌شود.

زایمان در بارداری اول آهسته‌تر و درد آن بیشتر است اما در بارداری‌های بعد درد زایمان کمتر و زایمان سریع‌تر انجام می‌شود.

تفاوتهای بارداری اول با دوم

آیا میزان ترک‌های پوستی هم در بارداری دوم کمتر از اولین بارداری است؟

نه، اما ترک‌های پوستی در بارداری اول براق و نقره‌ای و در بارداری‌های بعد بنفش رنگ هستند.

خارش و اگزمای بارداری چطور؟

خارش بارداری علل مختلفی دارد؛ یکی از علل آن انسداد مجاری صفراوی است. معمولا خارشی که به این دلیل باشد، عودکننده است اما عارضه بدی به دنبال ندارد و با دارو درمان می‌شود.

یکی دیگر از علل خارش، کبد چرب بارداری است که آن هم عود می‌کند. گرچه تشخیص و درمان این ناراحتی سخت نیست اما می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل اگر خانمی در بارداری اول دچار آن شد و بهبود پیدا کرد، پزشک توصیه می‌کند دوباره باردار نشود زیرا احتمال مرگ مادر و جنین بالاست.

فرق حاملگی اول و دوم

 آیا این موضوع صحت دارد که دیابت و فشار خون بالای بارداری عود کننده هستند؟

بله، افزایش فشارخون، در بارداری اول شایع‌تر است ولی معمولا اگر خانمی در بارداری اول به آن دچار نشود، بعید است در بارداری‌های بعد مبتلا شود. احتمال عود برخی مشکلات دیگر بیشتر است؛ مثلا اگر خانمی در بارداری اول به دیابت بارداری دچار شود، احتمال اینکه در بارداری دوم نیز به دیابت مبتلا شود، بالاست. به همین علت باید تحت‌نظر باشد و رژیم غذایی مناسبی داشته باشد.

آیا تفاوت‌ بارداری ها  ارتباطی با سن مادر یا جنسیت جنین دارد؟

مسلما حالت بارداری مادر در ۲۰ سالگی با حالت او در ۳۵ سالگی تفاوت دارد. در مورد جنسیت این موضوع هنوز به اثبات نرسیده ولی برخی مطالعه‌ها نشان داده اگر جنین پسر باشد، تهوع و استفراغ بیشتر است و مادرانی که فرزندشان پسر است، بیشتر به فشارخون بارداری دچار می‌شوند اما این فرضیه‌ها ثابت شده نیست.

فرق حاملگی اول و دوم

سلامت: اصلا مقایسه بارداری‌‌ها، درست است؟

نه، مقایسه حالت‌های مختلف در بارداری‌ها کار صحیحی نیست. بارداری یک حالت فیزیولوژیک است و نباید آن را بیماری دانست. در اصل بدن سیستم‌هایی برای تطابق با مشکلات بارداری دارد و معمولا اتفاق بدی نمی‌افتد اما اگر علایم غیرطبیعی مشاهده شد، باید به پزشک مراجعه کرد.

مطالب پیشنهادی سرزده به شما

دیدگاه ها

۰
آموزش ثبت تصویر دیدگاه در گراواتار